Πώς να επιτύχεις στην επιχείρησή σου
Μερικές φορές, μικρές και απλές αλλαγές μπορούν να κάνουν τεράστια διαφορά στην πορεία μιας επιχείρησης. Αν πραγματικά θέλεις να πετύχεις, χρειάζεσαι ξεκάθαρο πλάνο, πάθος και καλή οργάνωση. Κανένας σύμβουλος ή μέντορας δεν μπορεί να σε βοηθήσει αν εσύ ο ίδιος δεν είσαι αφοσιωμένος στον στόχο σου.
Οραματίσου την επιτυχία σου
Γίνε συγκεκριμένος. Αν δεν ξέρεις ακριβώς τι θέλεις, δύσκολα θα το πετύχεις. Φαντάσου πού θέλεις να φτάσεις – είτε είναι περισσότεροι πελάτες είτε ένα νέο προϊόν. Συνέδεσε τον στόχο σου με μια εικόνα και επανέλαβέ τον καθημερινά στο μυαλό σου. Η επανάληψη το φέρνει πιο κοντά. Είναι το όραμά σου, μην αφήνεις κανέναν να το υποτιμήσει.
Δώσε το μέγιστο, όχι απλώς το "αρκετά καλό"
Στην αρχή, θα χρειαστεί να κάνεις θυσίες. Ίσως να δουλεύεις παραπάνω ή να δεχτείς δυσκολότερες συνθήκες. Όχι σε βάρος των αξιών σου, αλλά πρέπει να τα δώσεις όλα. Κάθε μέρα, προσπάθησε να πετυχαίνεις κάτι μικρό. Ενέπνευσε την ομάδα σου και τους πελάτες σου.
Κράτα ισορροπία. Μην ενθουσιάζεσαι υπερβολικά αν τα πράγματα πάνε καλύτερα από το αναμενόμενο. Η σταθερή και ελεγχόμενη ανάπτυξη είναι το κλειδί. Σεβάσου τους εργαζομένους σου – αν τους εξαντλήσεις ή τους αδικήσεις, το πληρώνεις ακριβά σε ποιότητα και φήμη. Οι άνθρωποι μιλάνε και η κακή φήμη διαδίδεται γρήγορα.
Αν δεν μπορείς να εξυπηρετήσεις σωστά τους νέους πελάτες, καλύτερα μην τους προσελκύσεις ακόμα. Και μην μεγαλώνεις την ομάδα σου πιο γρήγορα απ’ ό,τι μπορείς να τη διαχειριστείς και να την εκπαιδεύσεις.
Εξασφάλισε το μέλλον της επιχείρησης
Διάλεξε τη σταθερή και σίγουρη πρόοδο αντί για τη γρήγορη και ανεξέλεγκτη ανάπτυξη. Στην Ελλάδα, πολλές επιχειρήσεις μεγάλωσαν απότομα, χωρίς επαρκή κεφάλαια, χωρίς σωστό σχεδιασμό και χωρίς εκπαιδευμένο προσωπικό και σήμερα, οι περισσότερες από αυτές έχουν κλείσει.
Προσπάθησε να ξεχωρίσεις στον τομέα σου και να έχεις όσο το δυνατόν λιγότερο ανταγωνισμό. Γίνε ειδικός σ’ αυτό που κάνεις. Διάλεξε αγορές που αναπτύσσονται ή είναι σταθερές. Μην επενδύεις σε αγορές που φθίνουν, ακόμα κι αν φαίνονται δελεαστικές βραχυπρόθεσμα. Μην περιορίζεσαι γεωγραφικά, αν οι ευκαιρίες είναι αλλού, ακολούθησέ τις. Ποτέ μην επαναπαύεσαι. Η καινοτομία και η εξέλιξη είναι συνεχής ανάγκη. Πρόσφερε πάντα κάτι παραπάνω στους πελάτες σου από ό,τι προσφέρει ο ανταγωνισμός.
Ξεκαθάρισε το κοινό-στόχο σου
Καθόρισε ακριβώς ποιοι είναι οι ιδανικοί πελάτες σου. Αν τώρα ξεκινάς, μελέτησε τον ανταγωνισμό: ποιους στοχεύουν, τι προσφέρουν και ποια κενά υπάρχουν στην αγορά;
Ορίσε δημογραφικά χαρακτηριστικά (ηλικία, περιοχή, εισόδημα, εκπαίδευση, οικογενειακή κατάσταση) και ψυχογραφικά (συμπεριφορά, ενδιαφέροντα, αξίες, τρόπος ζωής).
Στήριξε τις αποφάσεις σου σε πραγματικά δεδομένα, όχι σε υποθέσεις. Βεβαιώσου ότι το κοινό που στοχεύεις είναι αρκετά μεγάλο για να στηρίξει την επιχείρησή σου.
Μάθε από τον ανταγωνισμό σου
Οι ανταγωνιστές σου μπορούν να σου μάθουν πολλά. Παρατήρησε τις τιμές τους, τις διαφημίσεις τους, τη στρατηγική τους. Δες πώς μιλάνε οι πελάτες γι’ αυτούς στο διαδίκτυο. Αν οι κριτικές είναι αρνητικές, μπορείς να γίνεις η εναλλακτική. Αν είναι θετικές, πρέπει να ξεχωρίσεις προσφέροντας κάτι περισσότερο.
Μάθε από τα λάθη τους ώστε να τα αποφύγεις.
Να θυμάσαι, κάθε επιχείρηση κάνει λάθη, χρησιμοποίησέ τα ως μαθήματα για να μην τα επαναλάβεις
Χτίσε σχέσεις εμπιστοσύνης
Κανείς δεν αγοράζει αν δεν νιώσει έστω λίγη εμπιστοσύνη. Οι πελάτες θέλουν να ξέρουν ότι είσαι αξιόπιστος, ότι προσφέρεις ποιότητα, ότι δεν θα τους εξαπατήσεις. Χτίσε φήμη. Κράτα τις υποσχέσεις σου. Μην κοροϊδεύεις τους πελάτες μπορεί να πουλήσεις μία φορά, αλλά θα τους χάσεις για πάντα.
Σεβάσου και το προσωπικό σου. Πλήρωνε στην ώρα σου, όπως υποσχέθηκες. Μην τους εκμεταλλεύεσαι. Το κόστος μιας κακής φήμης είναι τεράστιο.
Το ίδιο ισχύει και για τους συνεργάτες και προμηθευτές σου. Αντί να καθυστερείς πληρωμές, εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις σου νωρίτερα, θα σε θυμούνται και θα είναι εκεί όταν τους χρειαστείς.
Μέτρα και αξιολόγησε την απόδοσή σου
Για να ξέρεις αν η επιχείρησή σου προχωρά σωστά, πρέπει να μετράς την απόδοση. Χρησιμοποίησε δείκτες απόδοσης (KPIs) για να δεις πού βρίσκεσαι οικονομικά, ποιοτικά, σε επίπεδο ικανοποίησης πελατών.
Με βάση τα δεδομένα αυτά, προσαρμόζεις στρατηγικές, διορθώνεις πορεία και παίρνεις πιο σωστές αποφάσεις.
Αν ακολουθήσεις αυτές τις επτά στρατηγικές αρχές, θα έχεις ένα γερό θεμέλιο για να χτίσεις πάνω του. Μάθε την αγορά, διαφοροποιήσου, προσέφερε ποιότητα, καινοτόμησε, χτίσε ανθρώπινες σχέσεις και παρακολούθησε συνεχώς τα αποτελέσματά σου. Η επιτυχία δεν έρχεται τυχαία αλλά είναι απολύτως εφικτή όταν κινείσαι με σχέδιο, αξίες και συνέπεια!
